maandag 14 mei 2012

dyslexie en touwtje springen

Wacht, eerst even wat weggegeven, en daarna ga ik jullie snel vertellen over mijn nieuwe lievelingsboek.

Want op de minuut af een week geleden startte ik de Big-fish-give-away, waarin ik beloofde om precies op deze tijd de prijswinnaar bekend te maken. En het is echt waar: 'Before giving, the mind of the giver is happy; while giving, the mind of the giver is made peaceful; and having given, the mind of the giver is uplifted.'~Buddha En degene die mij peaceful maakt en uplift is deze keer Elise. Misschien wel één van de trouwste lezers van mijn blog! Laat je me via een mail even je adresgegevens weten, Elise?

Maar oké, het boek. Dit is het boek dat ik toewens aan alle ouders van kinderen met lees- of spellingsproblemen. Het boek waarvan ik hoop dat alle leerkrachten het gaan lezen: Dyslexie en touwtjespringen.

Als ik in een oudergesprek dit boek tevoorschijn haal, kan het ouders nogal afschrikken. 'Denk jij dan dat ze dyslexie heeft?' Maar nee, het gaat er juist over dat sommige lees- en spellingsproblemen er misschien wel hetzelfde uitzien als dyslexie, maar het dus niet zijn. Dit boek helpt jou uit te vogelen bij welke hulp jouw kind echt gebaat is. En het leuke is, je kunt er meteen mee aan de slag!
Waar het om gaat, is dat bij veel kinderen met lees- en spellingsproblemen de hersenhelften niet goed samenwerken. Als signalen niet goed doorgegeven kunnen worden, is het logisch dat ze niet verwerkt kunnen worden. Dan helpt het eindeloos oefenbladen maken en lezen niet. Wat dan wel? Dat staat perfect omschreven in dit boek. En ik zal vast een tipje van de sluier oplichten.

Ach, eigenlijk heeft de titel dat al gedaan... touwtjespringen helpt! En waarom dan? Omdat touwtjespringen een tweehandige oefening is, die de verbindingen tussen de hersenhelften stimuleert. Zo staan er nog veel meer vermakelijke en praktische ideeën in dit boek: spelletjes, tekenen, luister- en motoriekoefeningen.

Eindelijk iets waar je kind plezier aan beleeft. En jij zelf waarschijnlijk ook! Want het leuke is, dat je dit gewoon thuis kan doen. Alles wat je weten wilt staat in dit boek, het is helder uitgelegd en je kunt het meteen gebruiken. En ik weet zeker dat je, als je ermee bezig bent, op duidenden nieuwe vondsten komt. Frustraties verdwijnen als sneeuw voor de zon en maken plaats voor een lachende snoet.

En lieve, betrokken leerkrachten, RT-ers, IB-ers; willen jullie alsje-alsje-alsjeblieft dit boek ook even lezen? Binnen één avond heb je het uit. Echt. Nouja, misschien twee. Of drie... maar dan ben wel je veel inzichten rijker. En zo worden we allemaal gelukkig. En kom ook eens langs op facebook, dan krijg je zowat elke dag een leuke link, filmpje of quote in je tijdlijn. Ook zeer moeite waard !

Als laatste nog even dit: op 19 mei aanstaande is het Goed in je Vel dag bij de Regenboogslang in Bergen op Zoom. Met een vol en leuk programma en ook nog eens gratis! Zelf ga ik informatie geven over Positief Opvoedenen een korte workshops kindermassage. Het volledige programma kun je vinden op de site van de Regenboogslang. Ik hoop je daar te zien!