zondag 15 april 2012

ken je kind- Anita Matheij

Voor de eerste keer van mijn leven een boek toegestuurd gekregen om over te schrijven op mijn blog. Van de schrjfster zelf nog wel! Vereerd, maar ook spannend. Want wat als ik het nou niks zou vinden? Daarom sprak ik plechtig met mezelf af ik helemaal eerlijk mijn mening zou geven. Wat ik ook van het boek zou vinden...

Na een paar bladzijdes kon ik opgelucht ademhalen; de toon was zuiver en prettig. Dit zou best wel eens wat kunnen zijn! Het boek is geschreven door een kindertherapeut en moeder, die af en toe in het boek ook haar eigen kwetsbaarheden laat zien. Over zichzelf, over haar kinderen en over haar werk. Dat stelt gerust. En het bevestigt de echtheid van de rest.

Eigenlijk is het boek geschreven voor ouders. Zij zullen zich er ook zeker regelmatig in herkennen. In gedachtes of uitspraken, angsten en verwachtingen van je kind. De schrijfster stelde in 'Ken je kind' richtlijnen op voor ouders en kinderen. Fijn om iemand te hebben die je de weg wijst! Toch zul je als ouder nog wel regelmatig flink moeten zoeken. Naar jezelf, of naar hulp voor jezelf en je kind. Dit boek opent zeker je ogen en je hart, zodat je de weg makkelijker kan vinden. En het geeft het vertrouwen dat je bij zo'n grote zoektocht goed kunt gebruiken.


Dit boek is wat mij betreft een absolute aanrader voor kindercoaches of -therapeuten die zich graag laten inspireren. Anita Matheij geeft een inkijk in haar praktijk en inzichten. Ze laat op verschillende manieren zien hoe je met kinderen een 'Reis naar binnen' kunt maken en wat dat met kinderen doet. Ook beschrijft ze liefdevol welke ander interventies ze met kinderen heeft gedaan en ook waarom. Het verbreedt je kijk en geeft allerlei ingangen.

'Ken je kind' bekrachtigt mijn overtuiging dat er zoveel oplossingen al in kinderen zelf zitten en dat wij, volwassenen, alleen maar hoeven mee te kijken en af en toe even iets aan hoeven te geven. Wát je dan precies aan moet geven, daar gebruik je als volwassene je ervaring, kennis en intuïtie bij. En als je daar hulp bij kunt gebruiken, kun je altijd nog naar de kindercoach ; )