zondag 18 november 2012

eigenwijsjes

Steeds vaker kom ik ze tegen: heel veel gezinnen hebben ze thuis en op de scholen waar ik kom liggen ze in het laatje van de juf of meester: de Eigenwijsjes. Tegelijkertijd merk ik dat ze nog veel effectiever ingezet kunnen worden. Hoe? Dat lees je hieronder.
Voor wie de Eigenwijsjes nog niet kent, eerst een korte uitleg: een doosje met 52 kaartjes. Op ieder kaartje staat een krachtig zinnetje Het zinnetje is een korte wijze boodschap aan het kind. Bewust geschreven in de ik-vorm, zodat het kind de zin meteen van zichzelf kan maken. Deze zin kun je in gedachte te houden en geeft kracht. En ook aan de beelddenkers is gedacht, want bij iedere zin staat een bijpassend plaatje. En ik merk dat vooral kinderen daar érg van gecharmeerd zijn. Bovendien helpt dit om het zinnetje beter te onthouden.

Voorbeelden van zinnen zijn:'Ik mag verdrietig zijn', 'Ik kies mijn eigen weg 'Ik mag hulp vragen' en 'Ik verander wat ik anders wil.' Zoals je leest zijn de boodschappen troostend, steundend, positief geformuleerd en divers. En dat zit dus allemaal in één doosje voor een tientje. Het leuke is, dat de gebruiksmogelijkheden ook ontzettend divers zijn. Nóg meer waar voor een tientje. Ha, dat willen we wel toch?

Met groepen, bijvoorbeeld in een klas of een gezin:
  • Trek (blind) een Eigenwijsje van de dag of week, per persoon verschillend of voor de hele groep dezelfde.
  • Bespreek gedurende de dag of week het Eigenwijsje : wanneer zag je het vandaag, waarbij heeft het je geholpen, wanneer had je eraan willen denken,...
  • Bedenk samen of alleen een (strip)verhaaltje bij het Eigenwijsje .
  • Maak samen of alleen een tekening bij het Eigenwijsje .
  • Trek er (blind) één voor iemand anders in de groep.
  • Kies een Eigenwijsje als gespreksstarter voor een lastig onderwerp.
  • Kies er één uit en geef die aan iemand bij wie die past.
  • Trek er (blind) één  en noem iemand die nu niet in de groep zit die je het toewenst.
  • Leg de Eigenwijsjes klaar, zodat ieder kind er één kan trekken als hij daar behoefte aan heeft.

Eén op één, bijvoorbeeld in de coachpraktijk, de logopedist of bij RT:
  • Kies een Eigenwijsje uit die op dit moment bij je past.
  • Kies als volwassene een stapel Eigenwijsjes speciaal voor het kind laat hem kiezen welk eigenwijsje op dit moment kan helpen.
  • Kies als volwassene een stapel Eigenwijsjes speciaal voor het kind en laat hem blind trekken.
  • Kies een Eigenwijsje als gespreksstarter voor een lastig onderwerp.
  • Kies een Eigenwijsje voor elkaar.
Dus ja, zó eenvoudig, maar o zo doeltreffend! Wanneer je de Eigenwijsjes optimaal gebruikt bevorderen ze de autonomie, stimuleren weerbaarheid, maken een hoop bespreekbaar, dragen bij aan tolerantie en geven de verantwoordelijkhied terug aan het kind. Ze doen dus een hoop. Het zou me niets verbazen als jij nog meer gebruik-suggesties hebt. Is dat zo? Deel ze dan NU op mijn facebookpagina. Zo kunnen anderen er ook van profiteren. Dan zie ik je daar wel, hè?!