zondag 23 oktober 2011

fluisterkind

Dit is typisch zo'n boek dat je een andere manier van kijken geeft. Ik twijfelde of ik het hier wel moest bespreken, want eerlijk gezegd vind ik de titel nogal zweverig klinken. Maar de concrete, duidelijke benadering en werken aan je relatie met je kind  en de situatie binnen een gezin past perfect in de ekkomi-filosofie. Al is het voor de zeer nuchteren onder ons is het boek misschien te 'licht op de maag'.

Het belangrijkste dat dit boek je vertelt is hoe je kind jou spiegelt. En dat je je kind kunt helpen door aan jezelf te werken. Door als ouder je eigen wonden te helen of talenten te ontplooien heb je een enorme invloed op het hoe het met je kind gaat. Het kan dan gaan om omgaan met gedachten en gevoelens, gedrag, het leven aangaan, in relaties staan. Het maakt je minder slachtoffer en meer meester over de situatie. De oefeningen maken dat alles verrassend duidelijk. Als lezer word je rechtstreeks aangesproken in een prettige taal.

Een aanrader voor de ouders die vanuit liefde naar zichzelf en het kind durven en willen kijken. In de praktijk en op school kom ik gelukkig veel van zulke ouders tegen. Ook als leerkracht is het boek op mij gaan doorwerken. Want de klas zit vol met spiegeltjes! 

Meer boekenpareltjes vind je hier.