zaterdag 14 januari 2012

Democratische School *

foto: Sudbury Valley School
Een Democratische School, ik wist lange tijd niet wat ik daar nou van vond... Op een Democratische School mogen kinderen echt he-le-maal zelf weten wat ze doen. Dus geen leerkracht die prikkelt of stuurt, nee: de ultieme vrijheid. Ik smulde van het respect voor de kinderen dat hieruit bleek! Maar ik had ook twijfels. Want wie houdt de leerlijn in de gaten? En wat als een kind het vertikt om te rekenen? Nou? Wat dan...?

Op een dag zag ik in de krant een aankondiging van een informatie-avond: in Tholen zou een Democratische School gestart worden. Daar moest ik bij zijn! Wat ik daar hoorde heeft me geraakt, verrast en aan het denken gezet; een stevige en vooral eerlijke vertelling over hun visie.

Als inleiding de vraag: 'Waarom laten we een kind naar school gaan?' Alles overziend was het antwoord: om hem voor te bereiden op de maatschappij. En hoe doen we dat het best? Volgens de oprichters van die school door een kind verantwoordelijkheid te geven voor zijn eigen leven. Om dat te voelen heeft hij eerst zijn vrijheid nodig. Want dat is een goede motivator om uit eigen beweging te gaan zoeken naar wat hij zelf leuk of interessant vindt. Op dat principe is het onderwijs van de Democratische School gebouwd.

Ik kan er wel in meegaan; wanneer een kind zich echt-echt-echt verantwoordelijk voelt voor zichzelf en het vermogen om zelf iets te leren heeft ontwikkeld, dan kan het geen kwaad dat hij cognitief misschien wat hiaten heeft. Die werkt hij weg, zodra hij weet waar hij het voor nodig heeft. En, ja, eerlijk is eerlijk, als we vanuit een eigen motivatie leren, hebben we het toch zo geleerd?  Bij volwassenen werkt het toch ook op die manier?

Die avond werd ik het meest geraakt door de ouders die geloven in hun kind, durven te vertrouwen en los durven te laten. Wat een moed! Een prachtig gedachte die ik met me mee de toekomst in neem. De grondgedachte van de Democratische School neem ik mee mijn Montessori-klas in. Want nee, nog geen carrierre-switch voor mij. Van een afstandje volg ik vol bewondering de MerKaBa Sudbury School in Tholen. Volg je mee? Ze starten 28 februari!

* Na het plaatsen van dit bericht werd mij duidelijk gemaakt dat de titel eigenlijk niet klopt. De MerKaBa school in Tholen wordt namelijk een echte Sudbury School. De Democratische Scholen in Nederland zijn gebaseerd op het Sudbury onderwijs, maar hebben maar hebben hun programma gewijzigd. Zie http://www.sudbury.nl of http://www.democratischescholen.nl