vrijdag 24 februari 2012

come fly with me

bron: talktocanada
Echt gehoord in de klas: 'Ik was pas mijn vader kwijt in de Efteling. Ik deed mijn ogen dicht en haalde diep adem. Toen ik mijn ogen open deed stond hij er weer!' Zo zie je maar wat een flinke ademteug kan opleveren.

Maar nee, ik geloof niet in sprookjes. Wel geloof ik in een juiste buikademhaling. Het geef ontspanning en houdt je bij jezelf. Een paar keer diep ademhalen kan veel verlichten bij vermoeidheid of in stresssituaties. Maar dan is het wel handig om de buikademhaling te beheersen. Dit ademspel is een speelse oefening om dat te leren.

Sluit je ogen. Je ademt normaal in en uit. Geef al je aandacht aan je adem. Laat gewoon je adem komen zoals altijd. Luister naar je ademhaling. Waar gaat je adem naartoe? Ontspan je met heel je lijf. Stel je voor dat je armen vleugels zijn. Spreid ze maar uit als een vogel hoog in de blauwe lucht. Adem diep in, maak je buik bol en je armen gaan omhoog. Adem rustig uit, je armen gaan naar beneden en je zweeft omlaag. Wat voel je als je vliegt? Adem in, armen omhoog. Wat zie je onder je? Adem uit, armen omlaag.  Wat zie je nu om je heen? Blijf nog maar een paar ademhalingen vliegen en geniet van je uitzicht.

Als je uitgevlogen bent kun je weer landen en vertellen over wat je zag en voelde. Meer ademspelletjes kun je vinden onder het label 'ademspel' bovenaan de pagina.